سخنرانی دکتر محمد رضا صالحی مازندرانی

شعر ودیعه ای الهی است

بشنو از نی - ژاله نایب الصدریان : این که شعر چیست و ماهیت آن کدام است ، همیشه مدنظر فلاسفه و نظریه پردازان بوده است . اما سئوال اینجاست که خود شعرا که عمری را در این راستا گذرانده و آثار جاودانی را بر جای نهاده اند ، در مورد شعر چه می گویند.

دکتر محمد رضا صالحی مازندرانی استاد دانشگاه جندی شاپور اهواز، در نشست آدینه 25 امرداد ماه انجمن مثنوی پژوهان ایران با ذکر این مطلب افزود: دکتر عبدالکریم زرین کوب و دکتر فتوحی از جمله اندیشمندانی هستند که در نقد گفته های شعرا ماهیت فلسفی آن را زیر سئوال برده و ارزش و اعتباری برایش قائل نشده اند . حال آن که افراد دیگری را نیز می توان نام برد که برای اندیشه ها و سخنان شاعران ارزش ادبی و هنری فراوانی قائل اند : ادیبی همچون دکتر سیروس شمسا. ادامه مطلب ...

سخنرانی دکتر محمد رضا نصر اصفهانی

زبان ، اندیشه ، سخن و مولانا 

بشنو از نی -  ژاله نایب الصدریان : یکی از تفسیرهایی که برای نوشتن ، آفریدن و ماندگاری زبان ، مطرح می شود ، تعبیر تولد است. دکتر محمد رضا نصر اصفهانی ، استاد دانشگاه اصفهان ، در نشست آدینه 4 امرداد ماه انجمن مثنوی پژوهان ایران با ذکر این مطلب افزود : کاربرد زبان ، یک جور متولد شدن است . انسان وقتی می نویسد ، گویی زایمان می کند و به گونه ای خود را روی کاغذ می آورد . همانند یک مادر ، نویسنده نیز با نوشتن ، کتاب ذهن و روان و جان و دلش را رقم می زند . چنانچه نظامی عروضی سمرقندی در آیین شاعری می گوید : " ای بسا سخن گشته که در پیش از خداوندگار خود بمیرد و ای بسا شاعر که بمیرد و سخنش پس از مرگ او بارها متولد شود".

ادامه مطلب ...

نگاهی به زندگی و آثار شیخ شهاب الدین سهروردی

هشتم امرداد ماه روز بزرگداشت شیخ اشراق گرامی باد

 هشتم امرداد روز سهروردی نام گرفته است. به همین مناسبت نگاهی کوتاه به زندگی و آراء فلسفی این حکیم بزرگ ایرانی خواهیم داشت.

 

شیخ شهاب الدین سهروردی چهره‌ برجسته ا‌ی در حکمت ، فلسفه و عرفان در فرهنگ ایران است. او در سال 549 هجری قمری در قریه‌ سهرورد زنجان دیده به جهان گشود. اولین آموخته های او در شهر مراغه نزد مجدالدین جیلی بود. سهروردی نزد جیلی ، فقیه مشهور آن زمان ، فقه را آموخت و در همانجا و نزد همین استاد با فخر رازی ، منتقد بزرگ فلسفه مشاء ، همدرس بود . با آنکه این دو از نظر علمی تفاوت های آشکاری با یکدیگر داشتند اما دوستی و قرابتی عجیب میان این دو بر قرار بود.

 

ادامه مطلب ...

طرحی نو

اجرای نخستین برنامه تجارب ساختار یافته در انجمن مثنوی پژوهان ایران به منظور افزایش خود آگاهی و توسعه خود شناسی از طریق باز خورد(feed back) و سایر روشهای روانشناسی و به پیروی از مقاصد مولانا در داستانهای مثنوی از جمله «حکایت مسجد ضرار» و «قصه جوحی» و در بیان حال خود پرستان ابیاتی نظیر : عادت آن ناسپاسان در تو رست نایدت هر بار دلو از چه درست «چون تو زیشانی کجا خواهی برست» ، برنامه تجارب ساختار یافته در نشست های هفتگی انجمن مثنوی پژوهان ایران گنجانیده شد.

ادامه مطلب ...

سخنرانی دکتر اصغر محمود آبادی

ادامه روش های مدیریتی ساسانیان پس از اسلام  

بشنو از نی _ شاهین سپنتا: آشنایی تدریجی ایرانیان با اسلام و تعاملی که بین ایرانیان با مسلمانان صورت گرفت باعث شد که ایرانیان به اسلام بگروند.

دکتر اصغر محمود آبادی استاد تاریخ دانشگاه اصفهان و نویسنده کتاب هایی چون « تاریخ ایران باستان»،  « دیپلماسی هخامنشی» و « دفتر پارینه » در نشست آدینه 7 تیر ماه با ذکر این مطلب افزود : به واسطه  همین تعامل متقابلاً خدماتی از سوی ایرانیان به اسلام و از سوی مسلمانان به ایران صورت گرفت. وی در ادامه یاد آور شد که دولت ساسانی در حقیقت عصاره یک مقطع از تاریخ ایران است و می بینیم که پس از اسلام اگرچه ساسانیان از بین رفتند اما شیوه های مدیریت آنها تا قرنها توسط خلفا ادامه پیدا کرد و در حقیقت آنها کلیدهای امپراتوری اسلامی را از ایران گرفتند.

ادامه مطلب ...

سخنرانی آقای محسن سامع

 

معصومیت ثانویه ، جلوه گاه من واقعی

بشنو از نی _ژاله نایب الصدریان : تاثیر گذارترین کتاب بر ادبیات کودک و نوجوان ما،مثنوی معنوی است . که شاعران ، قصه پردازان و نویسندگان زیادی در نوشته های خود از آن بهره برده اند. 

آقای محسن سامع در نشست آدینه 28 تیر ماه با ذکر این مطلب به ارائه مقاله ای با عنوان" معصومیت ثانویه در اندیشه مولانا" پرداخت و افزود : انسان ها معمولاً با کودکی خود به دو گونه برخورد می کنند : انکار می کنند چون خاطرات خوبی ندارند و یا کتمان می کنند چون اشتباهاتی در آن انجام داده اند .حال آنکه کودکی شادترین،پاک ترین و ناب ترین دوران زندگی است که هرچه فرد ارزشمندتر،دوران کودکی اش درخشان تر و پربارتر بوده است. 

ادامه مطلب ...

سخنرانی دکتر محمد جواد صافیان

زبان ، نای نی آدمی

بشنو از نی _ژاله نایب الصدریان : تلقی امروزی از زبان آن را به صورت  وسیله ای برای تفهیم و تفاهم و ابراز احساسات  تعریف می کند که از نقطه نظر مولانا جلوه ای مضرانه دارد.

دکتر محمد جواد صافیان، استاد دانشگاه اصفهان در نشست آدینه 21 تیر ماه انجمن مثنوی پژوهان ایران , با ذکر این مطلب افزود : نمی توان زبان را وسیله دانست که زبان از ما منفک نیست و وجود ما یک وجود زبان مند است . حال آنچه که ما آن را پس از رسیدن به مقصود به کناری می نهیم ؛ وسیله است و کنار گذاشتن زبانی که از ما منفک نیست ، غیر قابل قبول .

ادامه مطلب ...