سخنرانی دکتر اصغر محمود آبادی

ادامه روش های مدیریتی ساسانیان پس از اسلام  

بشنو از نی _ شاهین سپنتا: آشنایی تدریجی ایرانیان با اسلام و تعاملی که بین ایرانیان با مسلمانان صورت گرفت باعث شد که ایرانیان به اسلام بگروند.

دکتر اصغر محمود آبادی استاد تاریخ دانشگاه اصفهان و نویسنده کتاب هایی چون « تاریخ ایران باستان»،  « دیپلماسی هخامنشی» و « دفتر پارینه » در نشست آدینه 7 تیر ماه با ذکر این مطلب افزود : به واسطه  همین تعامل متقابلاً خدماتی از سوی ایرانیان به اسلام و از سوی مسلمانان به ایران صورت گرفت. وی در ادامه یاد آور شد که دولت ساسانی در حقیقت عصاره یک مقطع از تاریخ ایران است و می بینیم که پس از اسلام اگرچه ساسانیان از بین رفتند اما شیوه های مدیریت آنها تا قرنها توسط خلفا ادامه پیدا کرد و در حقیقت آنها کلیدهای امپراتوری اسلامی را از ایران گرفتند.

 حتا در دوران بنی عباس می بینیم که برای نمونه متوکل در سکه ای که در قرن دوم هجری ضرب می کند، چهره خود را در لباس بهرام چهارم نشان می دهد و یا می بینیم که خلفا نهاد وزارت را از ایرانیان گرفتند و وزرای بنی عباس عمدتاً ایرانی بودند و خدمتگزار تاریخ و فرهنگ و هنر ایران و اسلام بودند. به این ترتیب دولت ساسانی اگرچه بعد از اسلام در ظاهر منقرض شد ولی در حقیقت تا اواخر دوره مغول و حتا پس از آن به صورت نا محسوس به حیات خود ادامه داد.

نظرات 2 + ارسال نظر
سیمرغ عشق پنج‌شنبه 3 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 07:47 ب.ظ http://mazandaran86.blogfa.com/

به اسم الله رحمان رحیم................................

............بنام خدایی که رب عالمین است...........

..........اِقرأ بسم ربک الذی خَلَق...........

.......چیست کتاب خدا؟......

سمیرا دوشنبه 31 فروردین‌ماه سال 1388 ساعت 09:41 ب.ظ http://www.sami7.blogfa.com

درود
دکتر محمود آبادی واقعا با سواد و سرشار از اطلاعاته.

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.