سخنرانی دکتر مهرداد چترایی

                                      بررسی شیوه های قصه پردازی در مثنوی 

 

بشنو از نی- ژاله نایب الصدریان: یکی از جنبه های قابل تحقیق در مثنوی قصه پردازی است . چرا که قالب مثنوی، تناسب تام با قصه و حکایت دارد و مولوی در شش دفتر آن به طریق تمثیل یا به تعبیری قصه پردازی ، مقصود خود را بیان کرده است . دکتر مهرداد چترایی ، استاد دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد ، در نشست آدینه 15 شهریور ماه انجمن مثنوی پژوهان ایران با ذکر این مطلب افزود : مولانا اعتقاد دارد که قصه در کلام ، حکم ظرف را دارد و معنا و سرّ داستان بیانگر دانه است ؛ آنی که می بایست برگیریم . با این حال مولانا از ظرایف قصه گویی آگاه بوده و آنها را به کار بسته است . مولوی آگاهانه برخی از حکایات را چنان پرداخته که اکثر اجزا و شگردهای قصه پردازی در آن مشهود است.

ادامه مطلب ...

حکایت اژدها و خرس

بررسی پاره ای از ابیات شماره1930 تا1990 دفتر دوم مثنوی

علی عربیان

اژدهایی خرس را در می کشید / شیر مردی رفت و فریادش رسید

شیر مردانند در عالم مدد / آن زمان کافغان مظلومان رسد

خلاصه داستان: مردی شجاع و پر قدرت در راهی نزدیک ( کوهساری) دید که اژدهایی سترگ ، خرسی را به کام می کشد و خرس فریاد می کرد و کمک می خواست . با دلاوری و تدبیر جنگی ، خرس را نجات داد و اژدها را ببست و این موجب دوستی خرس با آن مرد شد و به وی انس گرفت.خردمندی به او هشدار داد که دلبستگی به خرس خطرناک است و مهر خرس نا فرجام. مرد دلیر به این گفته توجهی نکرد . خردمند به راه خود رفت و شیر مرد در جایی خسته شد و به خواب رفت. خرس به مراقبت از آن مرد پرداخت . مگس هایی چند پیدا شدند که بر سر و صورت مرد می نشستند و او را آزار می دادند ، خرس آنها را دور می کرد و چون سماجت کردند، سنگ بزرگی برداشت و به قدرت بالا برد تا بر مگسان بکوبد مرد را از شر آنان آسوده سازد و با شدت سنگ را بر صورت مرد کوفت.

ادامه مطلب ...

تقریری بر برنامه بزرگداشت پزشک

                                 

از تفکرات قدرتمند مطرح در روانشناسی امروز ، موضوع حاکمیت وسیع محیط بر اندیشه و رفتار آدمی است. به طوری که برخی مدعی شده اند که با تدارک و کنترل محیطی میتوان آدمیان را باشیوه های رفتاری و فکری خاص پرورش داد و به وجود آورد.دکتر عباس شفتی عضو افتخاری انجمن مثنوی پژوهان ایران در تقریر برنامه بزرگداشت روز پزشک با ذکر این مطلب افزود : این نظریه تا آنجا پیش رفته است که گاهی نقش و تأثیر گذاری عامل انسانی به هیچ روی مورد توجه قرار نمی گیرد . صرفه نظر از تفکرات متعارض و نقادانه ای که در مقابل این نظریه مطرح است ، برخی نظریه پردازان ضمن پذیرش تأثیر گذاری های محیط ، توان فرارَوی از این شرایط را در آدمی مورد توجه قرار داده و توان ذهنی و آگاهانه انسان را بیش از تسلیم شدن به شرایط موجودِ حاکم ارزیابی می نمایند. به عبارت دیگر توصیف آنان از عملکرد انسان توانمند بیش از عجز در برابر شرایط محیط و پذیرش بی چون و چرای آن است.

ادامه مطلب ...

سخنرانی پزشک ادیبان و ادیب پزشکان دکتر علی اکبر توسلی

پزشکی درمان بیمار است نه درمان بیماری

بشنو از نی ــ ژاله نایب الصدریان: یکی از

عللی که منجر به تغییرات وسیعی در علم پزشکی شده پیشرفت کل علم است . همان طور که اولین جرقه های دانش پزشکی را علمای ریاضی و فیزیک در ذهن پزشکان محقق ایجاد کردند . دکتر علی اکبر توسلی ، از پزشکان پیشکسوت و سرآمد متخصص قلب ، در نشست آدینه 1 شهریور ماه1387 انجمن مثنوی پژوهان ایران که به مناسبت روز پزشک و بزرگداشت حکیم ابوعلی سینا برگزار شد ، با ذکر این مطلب به نقل روایت هایی از جمله ماجرایی که منجر به کشف دستگاه گردش خون توسط هاروی شد ، پرداخت و با شاهد گرفتن آنها پیشرفت پزشکی را مرهون نبوغ انسان هایی خلاق دانست. ادامه مطلب ...