گرامیداشت روز اصفهان

 

 

انجمن مثنوی پژوهان ایران به مناسبت یکم آذر ماه  گرامیداشت روز اصفهان برگزار می کند: 

 

 

زاینده رود و اصفهان 

 

 

   

 سخنران: دکتر سیروس شفقی عضو افتخاری انجمن و بنیانگذار گروه جغرافیا دانشگاه اصفهان  

 

 زمان: آدینه :11 آذر ماه از ساعت 9 بامداد 

 

مکان: اصفهان،چهار راه حکیم نظامی، ابتدای خیابان نظر غربی، ساختمان بیمه کارآفرین ، سالن اجتماعات

 

 

بخشی از زندگی‌نامه‌ی دکتر سیروس شفقی: 


دکتر سیروس شفقی به سال 1312 در ارومیه متولد شد و پس از تحصیلات مقدماتی، از دانشگاه تبریز به اخذ لیسانس در رشته تاریخ و جغرافیا و علوم تربیتی با احتراز رتبه اول نائل آمد. از سال 1338 به منظور ادامه تحصیل و احذ درجه دکتری، عازم آلمان شد و تحصیلات عالی خود را در دانشگاه کلن با استفاده از بورس تحصیلی آن دانشگاه در رشته جغرافیا با تخصص جغرافیای شهری به پایان رساند. پس از اخذ درجه دکتری، در سال 1344 برای تدریس دروس نقشه‌کشی و کوچ نشینی در دانشگاه کلن دعوت شد و به عنوان استادیار علمی و رسمی مشغول به کار گردید. دکتر شفقی از آذرماه سال 1345 به دانشگاه اصفهان منتقل و به استخدام دانشگاه اصفهان درآمد و گروه جغرافیای دانشگاه اصفهان را بنیاد نهاد. اغلب استادان گروه جغرافیای این دانشگاه از شاگردان آن استاد به شمار می‌روند. وی در سال 1356 به مقام استادی نائل آمد علاوه بر تاسیس و مدیریت گروه جغرافیا و علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان، تصدی ریاست دانشکده اقتصاد و علوم اداری ودوره‌های شبانه دانشگاه اصفهان را به عهده داشته است. و چندین دوره عضویت هیأت ممیزه دانشگاه را داشته است. از آثار او کتاب جغرافیای اصفهان،کارهای دستی اصفهان، بازار بزرگ اصفهان و اکنون نیز کتابی تحت عنوان «شهر اسلام» زیر چاپ دارند و بیش از هفتاد مقاله به زبانهای فارسی و خارجی درباره مسائل جغرافیای ایران منتشر شده است. [...]  و استاد مشاور بیش از چهل پایان نامه دکتری و ....ایشان علاوه بر زبان آلمانی به زبان‌های انگلیسی و ترکی استامبولی آشنایی دارند و تا کنون مجری شش طرح پژوهشی تحت عناوین جغرافیای اصفهان، پراکندگی جغرافیایی موقوفات و آثار اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی آن در اصفهان و تحلیل ساختار فضایی ـ کالبدی بازار اصفهان، بررسی مناطق خشک و کویرهای ایران، مطالعات تغییر محور مجتمع فودا مبارکه، مطالعه ایل شناسی و مکان‌یابی شهر در منطقه بازفت و ....
از فعالیت‌های علمی ـ خدماتی ایشان تأسیس کتابخانه گروه جغرافیای دانشگاه اصفهان بدون کمک‌های مالی دانشگاه، راه‌اندازی و تأسیس ایستگاه هواشناسی در دانشگاه اصفهان ... عضو کمیته جغرافیایی مرکز گفتگوی تمدنها، محقق علمی مرکز دانشنامه جهان اسلام، عضو و مؤسس انجمن جغرافیدانان است.
ایشان عضو هیئت تحریریه سه مجله پژوهشی ـ علمی و جغرافیایی است. ایشان فرصت‌های مطالعاتی خود را در دانشگاه‌های برکلی آمریکا و بن گذرانده و به مطالعه مسائل جغرافیایی شهرهای اسلامی پرداخته... آقای دکتر شفقی در مهرماه سال 1381 به افتخار بازنشستگی نائل آمد و از اعضای مؤسس کانون بازنشستگان دانشگاه اصفهان هستند.

گرامیداشت روز اصفهان

یکم آذر ماه روز گرامیداشت اصفهان فرخنده باد




تاریخچه روز اصفهان


 شاهین سپنتاـ پیشینه گزینش روزی برای اصفهان به بهمن ماه سال 1383 باز می گردد که پس از پیشنهاد گزینش چنین روزی از سوی دکتر شاهین سپنتا، برخی از سازمان های غیردولتی اصفهان همچون، کانون گسترش فرهنگ ایران بزرگ، جمعیت طبیعت یاران و انجمن مثنوی پژوهان ایران از این پیشنهاد استقبال کردند و تلاشی گروهی را برای گزینش روز اصفهان آغاز نمودند. در همین راستا ، متن فراخوانی تهیه شد و برای بسیاری از چهره های فرهنگی و هنری، فرهیختگان، اصفهان شناسان و استادان دانشگاه ها فرستاده شد و همگی فراخوانده شدند تا پیشنهاد های خود را برای گزینش روز برای اصفهان با ذکر دلایل و مستندات کافی و با توجه ریشه های تاریخی و فرهنگی آن به دبیرخانه بفرستند. سرانجام در اردیبهشت ماه سال 1384 همه پیشنهادهای رسیده به دبیر خانه « هم اندیشی برای نام گذاری روز نکو داشت اصفهان » بررسی و به داوری گذاشته شد و  پس از گفت و گو های بسیار، اصفهان شناسان به رای اکثریت روز « یکم آذر ماه » هر سال  را  به عنوان  « روز نکوداشت اصفهان » گزینش و  تصویب نمودند و نگاره تاریخی منقوش بر کاشی کاری های سردر بازار قیصریه اصفهان را که با اقتباس از صورت فلکی برج قوس ( آذر ماه ) و با محتوایی متعالی طراحی شده است ، به عنوان نماد اصفهان برگزیدند.




بشنو از نی ، میترا عربیان ـ سومین همایش نکو داشت اصفهان فرانام اصفهان امروز،فرصتها و چالشها پنجشنبه سوم آذر ماه در تالار امیرکبیر دانشگاه ازاد خوراسگان برگزار شد.

این نشست در سه بخش برگزار شد.بخش نخست: ثبت جهانی باغ ایرانی، بخش دوم : زاینده رود و بخش سوم : محور تاریخی و فرهنگی اصفهان.


عنوان سخنرانی های این همایش :


پرونده ثبت جهانی باغ ایرانی ..........دکتر محمد حسن طالبیان

زاینده رود و اصفهان...................... دکتر سیروس شفقی

زاینده رود، تهدیدهاو فرصتها..........دکتر مهدی بصیری

گذشته محور تاریخی فرهنگی اصفهان.......مهندس حمید میر میران

آینده ی محور تاریخی فرهنگی اصفهان..........دکتر فرخ زنوزی


اعضای هیأت  رئیسه در این سه نشست:

نشست نخست: دکتر احمدعلی فروغی،دکتر محمد مسعود،مهندس فریبرز جبارنیا

نشست دوم: دکتر رضا عبداللهی، دکتر حسین پور مقدس،دکتر سید احمد خاتون آبادی

نشست سوم: دکتر عبداله جبل عاملی، مهندس محمد شماعی زاده، دکتر عباس صنیع زاده



در این نشست اعضای شورای مرکزی انجمن مثنوی پژوهان ایران و  نیز برخی از اعضای انجمن شرکت نمودند.

شایان ذکر است  انجمن مثنوی پژوهان ایران یکی از امضا کنندگان تعیین کننده یکم آذر به عنوان روز اصفهان بوده است.