بازدیداز آثار استاد نادرقلی نادری رارانی





در اینجا شرح کوتاهی از بیوگرافی و کارنامه پژوهشی ایشان را پیش رو دارید.

 

 

استاد نادرقلی نادری رارانی نویسنده، محقق و قرآن شناس بزرگ شهر خوراسگان متولد 1317 در روستای راران خوراسگان از توابع استان اصفهان می باشد.

وی در سال 1324 و در سن هفت سالگی تحصیلات ابتدایی خود را در  مکتب و سپس در مدرسه اتحاد خوراسگان تا کلاس ششم ابتدائی به اتمام رسانید و بعد از طی مقطع متوسطه در اصفهان، در سال 1342 دوره عالی را در رشته  مخابرات در تهران ادامه داد و مدت کوتاهی هم به شغل اداری در مهندسی  وزارت کشور سرگرم بود، اما گویاروحیه اش با کار اداری سازگاری نداشت و معتقد بود که «هست زیبایی در آزادی که مرغ بسته را/ خواه باشد پر سپید و خواه باشد پر سیاه». به همین خاطر از سال 1345 به شغل کشاورزی که شغل اجدادیش بود روی آورد که هم اکنون نیز ادامه دارد.




استاد نادری به شعر علاقه خاصی داشت و در شش جلد کتاب اشعار خود علاوه بر اشعار شاعران ایرانی بیش از60 هزار بیت اشعار فارسی زبانان ایران، هند، افغانستان ، پاکستان و... در نود و چند مورد شامل عشق زیبایی محبت مهر و علاقه را نیز جمع آوری نموده است.

استاد از سال 1350 ابتدا برای دیدن کتابخانه ها و آثار خطی همچنین آگاهی از وضعیت اجتماعی و سر انجام بازدید از آثار باستانی به مسافرت خارج از کشور روی آورد که از کشور عربستان و شهر مکه آغاز و تا کنون بیش از 432  مسافرت خارجی از جمله مسافرت به کشورهای پاکستان، سوریه، اردن هاشمی، فلسطین، بیت المقدس، دبی، ترکیه، عراق، مالزی، مصر، روسیه، آذربایجان، یونان، بلژیک، ایتالیا، اتریش، فرانسه، آفریقا، آمریکا و...داشته که علاوه بر کسب تجارب ارزنده و نگارش سفرنامه ها و نوشته های مختلف، نزدیک به بیش از 18هزار  قطعه عکس از این سفرها توسط دوربین شخصی استاد و با ذوق بسیار لطیف و ظریف هنری وی به یادگار مانده است.

وی از شاگردان علامه جلال الدین همایی و باستانی پاریزی در خط شناسی است آنگونه که نامشان را با احترام بر زبان جاری می کند و از ایشان خاطره ها در سینه دارد.

استاد از سال1373 در سازمان جهانی یونسکو با هدف شناسایی، حفظ و حراست از آثار تاریخی ایران، اصفهان، و به خصوص شهر خوراسگان فعالیت داشته و دارد.

وی در چهار رشته قرآن، ادبیات، تاریخ و هنر یکصد و چند جلد کتاب به رشته تحریر در آورده است اما از حدود یکصد و چند اثر ایشان تنها 3 جلد (مناسک حج- تاریخ مکه و مدینه- تاریخ خوراسگان) به چاپ رسیده است.

 نا گفته نماند کتاب « پنج هزار سال تاریخ خط » که مجموعه ای ارزشمند در زمینه ریشه یابی خط و ارائه نمونه های آن از پنج هزار سال پیش تا کنون می باشد نیز از طرف سازمان جهانی یونسکو  در آن سازمان به چاپ رسیده است.

از مجموعه های ارزشمند دیگر استاد مجموعه قرآن های خطی و چاپی است که قدیمی ترین آن به سال 550 هجری قمری باز می گردد.

 این مجموعه از اولین نمایشگاه قرآن در اصفهان تا سال جاری همه ساله در ماه های مبارک رمضان در اصفهان،شاهین شهر و خوراسگان به نمایش درآمده و در سال 1387 نیز در کشور مراکش به نمایش گذاشته شد که مورد استقبال قرار گرفت و حتی وزیر فرهنگ آنجا نیز تقدیر نامه ای به استاد اهداء نمود و تمام سفرای کشورهای اسلامی در مراکش از این نمایشگاه دیدن و ابراز خرسندی کردند.

استاد این مجموعه ارزشمند را در تاریخ  28/2/1389 برای تاسیس اولین موزه قرآن در اصفهان اهدا نمود.

وی در سال 1386 به عنوان چهره ماندگار استان معرفی و مورد تقدیر مسئولین استان و کشور قرار گرفت.

استاد نادری در سخنرانی ها و نوشته های خویش هیچ گاه خود را عاری از خطا ندانسته و بر این امر تاکید می کند که انسان جایزالخطاست و همواره راه برای بازگشت به سوی خدا باز است.

وی در مقدمه کتاب مکه و مدینه خود (سال1378) می نویسد: نویسنده این مجموعه روستازاده کشاورزی است که خود را صاحب هیچ مقام و عنوانی نمی داند( و تنها سرمایه افتخار آمیزم را در توفیق الهی و دعای خیر پدر و مادرم می دانم).

آخرین اثر ارزشمند استاد نادر قلی نادری رارانی «تاریخ شهر خوراسگان و روستای راران» می باشد که در سال 1388 به عنوان کتاب برگزیده در هفدهمین دوره کتاب سال استان از طرف اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان معرفی و همزمان با هفدهمین هفته کتاب جمهوری اسلامی با حضور استاندار اصفهان و جمعی از مدیران . مسئولان استان و هنرمندان و فرهیختگان اصفهان از نویسنده این اثر ارزشمند به دلیل پژوهش جامع در تاریخ و جغرافیای انسانی خوراسگان و انعکاس آن با قلمی روان و شیوا تقدیر شد.

این اثر ارزشمند در مورد تاریخ، جغرافیا و فضیلت های اخلاقی و اجتماعی و معرفی رجال، علما و خاندان روحانیت، همچنین شهدای خوراسگان و حومه نگاشته شده است.

استاد نادری در مقدمه و پایان این کتاب می نویسد:« به پاس 56 سال بهترین دوران عمرم در شهر خوراسگان وبهره مندی از وضعیت آرام و  محبت آمیز این شهر و مردم آن خود را موظف دانستم که تا حدود توان ناچیز علمی  و عقلیم اثری در مورد سابقه 2700 ساله این شهر به رشته تحریر درآورم و امید است آیندگان این شهر راه بنده را ادامه دهند.»

استاد نادری پس از سخنرانی خویش در دانشگاه سوربون فرانسه در سال1376 در پاسخ به یکی از خبرنگاران که سوال کرد:«در کدام کشور به شما خوش گذشت؟» شعر زیر را خواند.

در سفر گر روم بینی یا ختن/  از دل تو کی رود حب وطن

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.