گروه مطالعه

یادداشت ـ نوشتاری که پیش رو دارید به قلم اعضاء گروه مطالعه انجمن مثنوی پژوهان ایران نوشته شده است.

«گزارش گروه مطالعه جهت ثبت در کارنامه انجمن مثنوی پژوهان آدینه 91/8/26»

با درود و احترام

به آرامی آغاز به مردن می کنی ، اگر چیزی نخوانی .


روح بی اعتمادی زمانی آغاز و آرام آرام غلبه می کند که از مطالعه و آگاهی تاریخ کشور خود گریزان و یا با آن بیگانه باشید و خرد و آگاهی را در زیر گرد و غبار جهل و نادانی خفه نمایند و میدان را برای سیطره نا اهلان و نابخردان مهیا سازد

جامعه ای را تصور کنید که از میدان خرد و آگاهی دور است و تمام ابزارهای آگاهی دهنده یعنی کتاب و رسانه های گوناگون و مفید اجتماعی بدست فراموشی سپرده شود، در چنین جامعه ای توان حرکت مانند یک فرد فلج سلب می شود و  آرزوی بهبودی و بهروزی داشتن، یک خواب و خیال بیش نیست.








به راستی انگیزۀ این قهر تاریخی با کتاب و کتابخوانی در چه چیزی است ؟

اگر همه را به گردن استبداد و ظلم و ستم بیگانگان بگذاریم پس وجود اجتماعی ما در کجای این تاریخ کهنسال قرار می گیرد؟

در گذشته دانش و امکانات و رسانه ها مختلف وجودنداشت و اکثریت مردم بی سواد بودند ولی اکنون که همه امکانات و ابزارهای آگاهی دهنده بیش از حد تصور است گناه این همه ناآگاهی فعلی و گریز ازکتاب را به گردن چه کسی بگذاریم که توجیه پذیر باشد؟

و اینکه همه عادت کرده ایم بگوییم امان از این مشکل اقتصادی، بنابراین مشکل اقتصادی اگر هم در بحث مربوط به نقصان کتاب و کتابخوانی جایی برای مطرح شدن داشته باشد، که دارد، جای اصلی را ندارد.

جای اصلی، عادت نکردن این جماعت به مطالعه است، عادت نکردن به خرید کتاب چنین عادتی را هم با یک فرمان و بخشنامه و نصیحت نام نمی شود یک شبه درست کرد.

ایجاد عادت به یک فراخوان ملی نیاز دارد و اصولاً تا افراد و نهادهای ملی نخواهند و دولت ها را مجبور نکنند که یک جنبش واقعی و راستین را نه از نوعی که تا به حال وجود داشته ایجاد کنند در این زمینه جز همین موج های کوتاه و کم دامنه اتفاق نخواهد افتاد.

در این راستا گروه مطالعه از همگان بخصوص نسل جوان یاری می طلبد که این گروه فرهنگی را رونق و یا هر کس به شکل ممکن آگاهی تاریخی و اجتماعی خود را گسترش تا در محکمه فردای تاریخ در جایگاه متهمین به سهل انگاری و فرار از مسئولیت تاریخی در مقابل این نسل و نسل های آینده قرار نگیریم. زیرا تنها وسیله ای که می تواند حکم برائت و اعتماد ضعیف شده در هر سطحی را به قوت تبدیل کند مطالعه و کسب آگاهی تاریخی واجتماعی است پس به آرامی آغاز به مردن می کنی اگر چیزی نخوانی.

پس از این مقدمه، گزارش مختصری از کارکرد گروه مطالعه را به آگاهی می رسانیم . از پائیز 1388 گروه مطالعه و کتابخوانی بطور منظم با 5 نفر آغاز و اکنون شامل 15 نفر می شود و هر هفته 2 ساعت برگزار می گردد.

هر یک از افراد گروه ،کتابی را به گروه معرفی کرده و مشخصات کتاب را که شامل نویسنده، مترجم، ناشر، صفحات و موضوعات همراه با خواندن بخش کوتاهی از کتاب به سایر اعضا گروه ارائه می کند و درباره آن بحث و گفتگو میشود. در مدت سه سال حدود 350 کتاب در زمینه های اجتماعی ، تاریخی، علمی، پزشکی و روانشناسی و غیره معرفی گردیده.

گروه مطالعه امید دارد که برای آماده شدن هر نوع تغییر در خود و خانواده و اجتماع در امر کتابخوانی و تشکیل گروه مطالعه کوشا باشید.

کتاب بخواهیم و هدیه بدهیم

با سپاس

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.