تدوین کتابی درباره حدیث های آمده در مثنوی معنوی

 

جلد دوازدهم از دوره‌ی هفتادجلدی مثنوی‌پژوهی تدوین شد.   

 

  

به گزارش خبرنگار بخش کتاب خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کاظم محمدی در ادامه‌ی انتشار تألیف‌هایش در حوزه‌ی مثنوی‌پژوهی، از تدوین دوازدهمین مجلد از این مجموعه خبر داد و گفت: این مجلد به احادیث آمده در مثنوی معنوی مولانا می‌پردازد که از سوی نشر نجمه‌ی کبری منتشر می‌شود.

 

او متذکر شد: جلد دوازهم این دوره‌ی هفتادجلدی به احادیث آمده در مثنوی معنوی مولانا می‌پردازد که البته پیش‌تر از آن، بدیع‌الزمان فروزانفر این ایده ‌را دنبال کرده که اجمالی و مختصر است و همچنین دارای نواقصی است که بنده در اثر پژوهشی در این‌باره، علاوه بر این‌که سعی دارم به طور گسترده به احادیث نقل‌شده در آثار مولانا بپردازم، سعی کرده‌ام در این اثر، نواقص اتفاق‌افتاده در کارهای قبلی برطرف شود.

محمدی همچنین از تصحیح «مثنوی معنوی» مولوی به عنوان مجلد سیزدهم این مجموعه یاد کرد که بر اساس چهار نسخه‌بدل، کار تصحیح آن در حال انجام است و از سوی نشر یادشده منتشر می‌شود.

همچنین اخیرا از همین مجموعه، جلد یازدهم آن به نام «خاستگاه عشق عرفانی» منتشر شده است. نویسنده در این اثر با بررسی آثار منثور و منظوم مولانا جلال‌الدین و استناد جستن به آموزه‌های این شاعر و عارف بزرگ، سعی کرده است سه معنای متفاوت عشق را که مولانا به آن‌ها قائل هست، ارائه کند. درواقع، مولوی قائل به عشق حقیقی، عشق مجازی و عشق نفسانی است و در آثارش تصریح دارد که عشق نفسانی مانعی بر راه رسیدن و تحقق عشق حقیقی است؛ اما عشق مجازی می‌تواند زمینه‌ساز بروز عشق حقیقی شود؛ کما این‌که این اتفاق در بسیاری از عرفا رخ داده است.

جلد دهم این مجموعه‌ی مولوی‌شناسی و مثنوی‌پژوهی هم با نام «مصحف خاموشان» منتشر شده است. این مجلد تمام آیات آمده در دیوان کبیر و مثنوی مولوی را به ترتیب نام سوره‌ و شماره‌ی آیه‌ ذکر کرده است.

محمدی همچنین از «فهم زبان مولانا»، «چنین گفت پیامبر»، «مولانا و شعر»، «مولانا و موسیقی و سماع کیهانی»، «مولانا و حسام‌الدین»، «مولانا و دفاعی از عقل»، «مولانا و شنیدن»، «گزیده‌ای از مثنوی مولانا» و «مولانا و ترجمه‌ی‌ آیات قرآن» به عنوان مجلد‌های اول تا نهم مجموعه‌ی مولوی‌شناسی یاد کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.