سخنرانی دکتر یوسف شاقولی

عدالت در سایه اختلاف و برابری

بشنو از نی - ژاله نایب الصدریان : نظریه عدالت جان رالز احیا کننده فلسفه سیاسی در قرن بیستم است . دکتر یوسف شاقولی ، استاد دانشگاه اصفهان در نشست آدینه ۱۴ تیر ماه انجمن مثنوی پژوهان ایران ، با ذکر این مطلب افزود : مهم ترین نظریه این فیلسوف آمریکایی نظریه عدالت است که سی سال پیش در کتابی به همین نام آورده شده . شهرت این کتاب که نقطه عطفی است در فلسفه سیاسی تا به جایی رسیده که تا کنون به 27 زبان ترجمه شده است .

وی در ادامه اضافه کرد : جان رالز معتقد است ما باید به سمتی برویم که به یک توافقی در باب اصول عدالت برسیم. بنابراین او را به قراردادگراها نسبت می دهند ؛ افرادی مانند کانت که معتقدند درباره اصول جامعه باید نمایندگانی از احزاب و انسان ها به توافق برسند. وی می گوید : برای اداره جامعه می بایست در حجاب جعل فرو رفته و بسیاری از شرایط خاص مثل ثروت ، زیبایی ، زبان ، فرهنگ و ... را زیر پوششی قرار داده ، آنها را نادیده انگاریم و این در صورتی امکان پذیر است که به اکتسابی نبودن شرایط و استعداد های خود توجه کنیم . پس خود را از آحاد دانسته و می شویم افرادی تقریبا یکسان .

 دکتر شاقولی نظریه عدالت را در قالب دو اصل چنین بیان کرد : 1- اصل برابری که در آن همه انسان های عاقل می پذیرند جامعه به گونه ای پیش رود که فرصت ها به ویژه فرصت  آزادی ، یکسان در اختیار همه قرار گیرد. 2- اصل اختلاف با نگاهی واقع بینانه تر به جامعه اختلاف را پیوسته در آن باور دارد ؛ ولی آن را می پذیرد که معطوف به سود همگان و به خصوص کم برخودارترین باشد که در این صورت به سود برخوردار نیز خواهد بود . دکتر شاقولی تعدد انتقاداتی را که به رالز شد، نشان دهنده زنده بودن نام و نظریاتش دانست و افزود : جالب این است که نه لیبرالیست ها و نه سوسیالیست ها وی را همراه خود نمی دانستند. وی در پایان نظریه عدالت را به عنوان نظریه ای سیاسی و نه متافیزیکی معرفی کرد که مربوط به سطح میانی یک جامعه محلی است . همچنین افراد و جوامعی را قادر به برخورداری از آزادی و برابری دانست که در ساختار اساسی جامعه شان به این اصول توجه کرده باشند.

نظرات 3 + ارسال نظر
قاصدک سه‌شنبه 15 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 09:58 ب.ظ

کاش با تفصیل بیشتری به متن سخنرانی می پرداختید من که از این چند خط چیزی دستگیرم نشد.

درود بر شما .
سپاس از پیام تان.
برای ما مقدور نیست که کل متن سخنرانی را در یک پایگاه آگاهی رسانی درج نماییم. با این حال در صورتی که علاقه مند باشید می توانید برای خرید درخواست سی دی فیلم سخنرانی اقدام کنید.
به دلیل اینکه امور مالی این انجمن فقط از طریق کمک های مردمی و درآمد حاصل از فروش سی دی ها اداره می شود.

قاصدک جمعه 1 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 08:27 ب.ظ

سلام تشکر که پیامم رو خوندید و براش جواب گذاشتید فقط اگه بگید که چه طور میشه این سی دی رو تهیه کرد بی اندازه ممنون میشم .

درود بر شما و سپاس از ابراز علاقه و محبت تان نسبت به این انجمن
در صورت تمایل عنوان سخنرانی مورد نظر را جهت آماده کردن و ارسال اعلام و با شماره تلفن 03116819694 تماس حاصل فرمایید.

هاله پنج‌شنبه 24 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 06:50 ب.ظ

با سلام و تشکر از زحمات شما.متاسفانه من چند روز بیشتر نیست که با این انجمن آشنا شدم.می خواستم بدونم از چه طریقی میتونیم CDهای این انجمن را تهیه کنیم باتشکر

درود بر شما
جهت خرید سی دی های برنامه های انجمن می باید برنامه و سخنرانی مورد نظر را انتخاب و به مسئول سمعی بصری سرکار خانم لیلا آقایی در هنگام حضور در جلسات سفارش دهید. و یا با تلفن دبیر خانه تماس حاصل فرمایید.
با سپاس از تماس شما

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.