معرفی کتاب گنج روان ـ تحلیل و تفسیر مثنوی از منظر روانشناسی

وعده اهل کرم گنج روان                   وعده نا اهل شد رنج روان

وعده ها باشد حقیقی دلپذیر                  وعده ها باشد مجازی تاسه گیر

 

نور خواهان را از بر آمدن خورشید گفتیم و گنج خواهان را به گنجی بی پایان مژده دادیم ، اینک آن آفتاب بار دیگر بر آمد و آن خواسته بر آورده شد. " گنج روان عنوان کتابی است در شرح و تحلیل مثنوی معنوی که در نوع خود تازه و بدیع است . بسیاری از کسانی که به دنبال تفسیرهای روانشناسی از مثنوی هستند و یا در پی خودشناسی بیشترند ، مقصود خود را در گنج روان پیدا می کنند".

 

 

نام «  گنج روان » بر گرفته از اشعار مولوی است و نویسنده ،«  شرح و تحلیل مثنوی» را به این خاطر « گنج روان» نام نهاده که مثنوی را از نمونة گنج های بی نظیر تاریخ اندیشة بشر دانسته است و روان را  بدان جهت صفت آن گنج می داند تا به جریان سیال اندیشه و روان آدمی اشاره کندو بر دانش« روانشناسی»  نیز تأکید نماید.

از آنجا که نویسنده ، روانشناس و درمانگر دردهای روانی است و در فهم ادبیات به ویژه مثنوی سالها کوشیده  ، مثنوی را مصداقی از تلاش خداوندگار معنا در آفرینش مفاهیمی برای درمان آلام روحی بشر دانسته که درخلال قصه ها آمده است. به مصداق :

باز گو تا قصه درمانها شود                      باز گو تا مرهم جانها شود

ویژگی اصلی آن درمان روابط انسانها ، اندیشه و نگرش آنهاست. مصداقی از آیه شریفة « و ما هو شفاء و رحمة للمؤمنین و لا یزید الظالمین الا خساراً».

از این رو کتاب « گنج روان» برای علاقه مندان و دانش پژوهان رشته های مختلف از جمله روانشناسان ، جامعه شناسان ، هنرمندان، پژوهشگران در فرهنگ و ادبیات و علوم انسانی در سطوح مختلف ، نکته های بسیارآموزنده دارد.

از محاسن این اثر ، جنبه تطبیقی آن است ؛ نویسنده ، «  گنج روان»  را بر اساس نسخه رمضانی نوشته و برای افزایش اعتبار  آن مثنوی رمضانی چاپ کلاله خاور را با نسخة نیکلسون و ترجمة انگلیسی آن تطبیق داده است . از آوردن ابیات الحاقی و حاشیه ای نیز چشم پوشی نکرده و این گونه ابیات را با شمارة مخصوص ، شماره گذاری و مشخص نموده است.

کتاب گنج روان از نظر شرح نویسی بر سه پایة توصیف ، تحلیل و تبیین قرار دارد. توصیف آن به نثری کوتاه ، شیوا ، دلنشین و ساده است. تحلیل های آن بر بهزیستی و بهتر داشتن شرایط روانی ـ اجتماعی زندگی افراد سالم مبتنی است و تبیین های خوب آن با دلایل و شواهدی از مثنوی و قابل انطباق با مفاهیم روانشناسی آمده است که این اثر را به «کتاب مرجع»  مبدل ساخته و برای تطبیق معناها نیز از استدلالهای علمی مناسبی استفاده شده است ؛ از این رو برای استفادة عموم نیز مفید است.

از آنجا که دانشجویان و دانش پژوهان علاقه مند به استفاده از مثنوی نخست بایستی برای استفاده از شعر مولانا ، تفسیری از آن در دست داشته باشند، نویسنده این تفسیر را به شیوه معتبر که دارای« روایی» و « اعتبار» کافی باشد آماده و در دسترس همگان گذاشته است.

 نکته دیگر اینکه« گنج روان» نخست در یک جمع علاقه مند « انجمن مثنوی پژوهان ایران » که در رشته های مختلفی صاحب نظر بوده اند به صورت سخنرانی ارائه شده است . بنابراین آن را می توان یک اثر اجتماعی به معنای واقعی دانست. از آنجا که انتقادهای زیادی  به آثار نو می توان داشت ، نویسنده منتظر نقدهای متعدد بر این اثر است .

گنج روان را به فرزندان و دوستانتان تقدیم دارید و منتظر انتشار مجلدات دیگر این اثر باشید.

 

 در پشت جلد کتاب نوشته شده است : « مثنوی برای باز سازی فرهنگها و ایجاد یک فرهنگ جهانی بر پایه ی عشق به حقیقت ، آزادی و محبت سروده شده است تا " نقد حال خویش " را در آن دریابیم. درک جنبه ی جهانی آن تا کنون به دلیل عدم مطالعات تطبیقی و میان فرهنگی کمتر امکان پذیر بوده است. در این زمینه ها اهتمام ما تکیه بر مطالعات تطبیقی روانشناسی امروز و تقریب جنبه های معنایی مثنوی با آن بوده است.»

کتاب ، با نوشته ی استاد محمد مهریار آغاز می شود که در آن این پرسش مطرح گردیده است :« راستی این گنج روان چیست که از آن شگفت تر چیزی در این جهان یافت نمی شود و گاه به جان و دل هم تعبیر می گردد؟ عاشق می شود، شب تا به صبح ستاره می شمارد ... همچنین خوشه ی پروین است و ستاره شمار به انتظار یار . این گنج روانِ آدمی است که دوست می دارد و در همان حال کینه می کشد....»

در" مقدمه ی نویسنده " نوشته ی آقای علی عربیان آمده است : آفریننده بزرگ توفیقم داد تا در کلاسهای ویژه ای که داشتم به کمک فرزانگان شهر اصفهان ،« انجمن مثنوی پژوهان ایران» را به عنوان یک NGO تأسیس کنم.

« شرح حاضر که" گنج روان" نام دارد عمدتاً شامل سخنرانی های این جانب در جمع انجمن مزبور بوده و این نام از مثنوی و دیوان شمس گرفته شده : « وعده ی اهل کرم گنج روان / وعده ی نا اهل باشد رنج روان» تا گویای کار روانشناس بر مثنوی باشد و موضوع این شرح جنبه های روانشناسی و تربیتی مثنوی است. «روان» در واژه ی مرکب "گنج روان" ، نشانگر پویایی بسیار و انتقال پذیری شگفت انگیز مفاهیم ارجمند این کتاب (مثنوی معنوی) در ذهن و اندیشه ی دانشمندان و صاحبنظران است و حکایتگر پویایی ، نفوذ و تأثیرگذاری حقایق مثنوی بر روح هستی است. »

 

 

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.